maandag 28 februari 2011

56-De prinses met de kikkererwt

De keuken is mijn domein, meestal.  Ik bepaal de koers, doe boodschappen en maak klaar, meestal.  Dat wil niet zeggen dat ik blind of doof ben voor suggesties van huisgenoten, maar meestal is mijn stem doorslaggevend.
Behalve toen ik een tijd geleden opperde om meer peulvruchten te gaan gebruiken (eventueel in vleesloze maaltijden, maar daarover later meer).  Mij leek het een goed idee, dus er werden gedroogde bonen, linzen en erwten aangekocht, samen met blikken kikkererwten.  Helaas was ons huiselijk klimaat niet klaar voor zo'n revolutie op culinair vlak en zorgden de suggesties ervoor dat de categorie 'peulvrucht' werd verbannen naar de diepste uithoeken van de voorraadkast.
En daar hadden ze nog jaren in alle rust en vrede kunnen liggen, ware het niet dat de 'weekmenu's' deze vergeten ingrediënten een nieuwe kans gaven.

Het gerecht waar ik vorige week het meest van genoten heb: Kippensoep met kikkererwten (u ziet, vleesloos is nog steeds een heikel punt). 
Ik moet nu bekennen dat ik een beetje teleurgesteld ben in mijn weekmenu van vorige week.  Ik had meer verwacht van de gerechten en bleef toch een aantal keren verweesd achter aan mijn eettafel.  Miss Dahl overdimensioneert vaak en aan de combinatie van smaken (hoewel experimenteren ook iets heeft) ontbreekt vaak iets.
Maar de kippensoep met kikkererweten, die was hartig, hartverwarmend en voedzaam (zeker voor kleine, snotterende S).

Ingrediënten:
1 middelgrote ui, gehakt
2 eetlepels olijfolie
1/2 eetlepel kaneel
1/2 theelepel gemberpoeder (of verse geraspte gember)
3/4 theelepel kurkuma
1 snuf gemalen komijn (of gewoon de zaadjes er zo bij gooien)
2 stengels bleekselderij, in ronde schijfjes
750 gram kippendij (ontbeend, ontveld, in stukjes)
400 g kikkererwten uit blik
peper en zout
verse gehakte peterselie of koriander voor erbij

Laat de ui in een scheutje olijfolie in een grote soeppan zweten.  Doe er alle specerijen bij en roerbak die een paar minuten mee.  Doe er de bleekselderij bij en laat ze 10 minuten op laag vuur bakken tot ze zacht zijn.  Doe er de bouillon en de stukken kip bij en laat 15 minuten koken.  Voeg de kikkererwten toe en laat nog 10 minuten zachtjes pruttelen.  Breng de soep op smaak met zout en peper.  Serveer er peterselie of koriander en een flinke scheut olijfolie bij.

Euh, die scheut olijfolie erbij, laat die misschien maar voor wat het is.  Het soepje heeft een nogal oosterse smaak door die specerijen en de olijfolie... mijn maag draait bij de gedachte alleen. (maar ik kan me ook vergissen, natuurlijk, ik heb het namelijk niet geprobeerd)

1 opmerking: