dinsdag 15 februari 2011

50-Thule

Neen, niet het mobilhome-merk, maar het wonderlijk mooie land zoals mevrouw Beckman het beschrijft.  Het land ook dat ontstond nadat de 'wereld zoals wij ze kennen' werd vernietigd door 'onszelf'.
Thule, dus, geregeerd door vrouwen, maar vooral verzorgd, gekoesterd, in stand gehouden, groen!

Ik ben een groentje, waarmee ik niet doel op politieke voorkeuren.  Ik wil enkel dat mijn kind later kan genieten van een wandeling in frisse lucht.

Ik faal jammerlijk, denk ik.
Ik pendel dagelijks 130 km met trein, bus, plooifiets zodat onze auto thuis kan blijven staan.  Ik kweek zelf (een beetje) groentjes en de rest koop ik lokaal en bio, net als het vlees dat we eten.  De verwarming staat bij ons niet op 20 °C, maar op 19,8 °C (en misschien pits ik daar straks nog wel wat af).  Ik probeer na te denken voor ik iets koop, niet alleen of ik het echt nodig heb, maar wat ermee gebeurt als het stuk gaat of als ik het niet meer nodig zou hebben.  Ik koop geen krant en neem zelfs geen gratis Metro op de trein en heb mijzelf genezen van mijn hardnekkige boeken-verzamel-woede.  Ik ga nu naar de bib (met de fiets) en surf op internet naar lekkere receptjes... De sluimerstand van TV en computers is verleden tijd dankzij een stekkerdoos met schakelaar.  Was en afwasproducten zijn eco en spoelwater van onze WC's komt uit de regenwaterput.  Binnenkort laten we zonnepanelen installeren.
Ik heb het moeilijk met douchen.  Ik doe dat namelijk graag vaak en lang en da's niet goed.  En ik drink water uit plastiek flessen in plaats van uit de funky drinkfles die ik speciaal daarvoor kocht.  En soms neem ik de auto gewoon omdat het makkelijker is.  Ik druk nog te veel lekkere receptjes en leuke projectjes af (die ik dan in mijn blikken doos steek) en ik accepteer al eens een plastieken draagtasje in de winkel.

Maar ik vraag me nu toch af: waarom is het 'juiste' kiezen tegenwoordig veel moeilijker?  Waarom vraagt 'groen zijn' een extra inspanning?
Daarom stel ik hier even een vraag: welke tips hebt u om van onze wereld, zonder extra inspanning, een leefbaar plekje te maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten