zaterdag 22 januari 2011

46-Weekmenu week 3

Nee, ik ben geen afvallige weekmenuplanner.  Het gaat nog steeds goed met de weekmenu's... alleen het posten van de bijbehorende blogpost werd door een drukke week wat uitgesteld.
Ik moet trouwens mijn format wat aanpassen, lijkt me.  Want wat heeft u eraan om te weten wat wij eten zonder hoe het gemaakt wordt?  Niet?
Daarom: het weekmeu blijft, de boodschappen worden geschrapt en elke week het recept van 1 winnaar (of van wat ik denk dat het allerlekkerst zal zijn).
Vandaar: voorbije week uit een boek van 1 van mijn favoriete TV-koks: Nigella Lawson.  Gewoon omdat ze zo van eten houdt.  Ze gooit nonchalant vanalles in een kookpot terwijl ze beminnelijk in de camera kijkt en op het eind van de rit ziet het er nog smakelijk uit, ook.  De kookboeken zijn trouwens ook op die manier opgevat.  Een verhaal met een recept erin.
Deze week moest het snel, snel gaan wegens veel werk.  Vandaar dat onderstaande titel werd verkozen boven alle andere.

Maandag
Quesadillas (Blz 240)
Dinsdag
Noedelsoep voor hunkeraars (Blz 167)
Escalopes met zalm, waterkers, sugarsnaps en avocado (Blz 92)
Woensdag
Gratin van aardappelen en paddenstoelen (Blz 39)
Met biefstuk in plakken met thijm en citroen (Blz 40)
Donderdag
Razendsnelle ragu (Bmz 172)
Vrijdag
Mouclade (Blz 67)
Zaterdag
Stukjes en beetjes halloumi (Blz 325)
Sneltrein hamburger (Blz 145)
Zondag
Aardappelkoekjesmet gerookte zalm (Blz 198)
Itliaanse worstjes in hete tomatensaus met polenta (Blz 302)
Margarita roomijs (247)

De noedelsoep voor hunkeraars had ik graag gegeten, maar ik vond geen enkel ingrediënt... dus schrapte ik het van de lijst.  En zelfs voor de razendsnelle ragu was er geen tijd.  Er zijn zo van die weken!

De mouclade van gisteren stak er tot nu toe met kop en schouders bovenuit.  Een mosselpot met room en curry.  Een combinatie die ik tot nu toe niet kende, maar bijzonder goed in de smaak viel.  We hadden er papadums bij kunnen eten, maar gingen toch voor frietjes van de frituur!

Ingrediënten voor 2 personen:
2 kg mosselen
5 lente-uitjes
2 tenen knoflook
5 dl witte wijn
2 theelepels currypoeder
1,25 dl slagroom

Bereiding (en ja, echt wel een snel gerecht)
Mosselen reinigen door ze in koud water te leggen en baarden en pokken af te schrapen. (de open mosselen gooi je nu al weg, die zijn dood en dus niet meer goed)
Grote pan op het vuur en doe er de lente-uitjes en look (beiden in plakjes gesneden), witte wijn en curry en en breng aan de kook.
Gooi er de mosselen bij, deksel erop en 3 minuten op hoog vuur laten koken. pan husselen zodat alle mosselen de smaak van het kookvocht opnemen.
De mosselen die gesloten zijn na het koken zijn ook niet goed... doe ze weg!  Gooi slagroom over de overblijvende mosselen en dien op!

Was het lekker?  Euhm, de foto schiet er op zo'n momenten een beetje bij in...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten